לפני שיפוץ גירים יש ללמוד קצת על מהם גירים ומהם ההילוכים וכיצד הם פועלים ברכב?
האם אי פעם ניסת לדווש על אופניים במעלה גבעה תלולה באמת? זה פחות או יותר בלתי אפשרי אלא אם אתה משתמש בהילוך הנכון להגדלת כוח הטיפוס שלך. ברגע שאתה חוזר לישורת, זה סיפור אחר. כמה דיוושים ואתה יכול לנסוע מהר מאוד: אתה יכול לכוון את הגלגלים שלך להסתובב הרבה יותר מהר ממה שאתה מדווש. גירים מועילים במכונות מכל הסוגים, לא רק במכוניות. הם דרך פשוטה כדי ליצור כוח מהיר יותר או לשלוח את הכוח לכיוון אחר. במדע, אנו אומרים שהילוכים הם מכונות פשוטות.
מה גירים עושים … ואיך הם עושים את זה?
במכונית או אופנוע, ההילוכים מעברים את השיניים של ההגה לשיניים אחרות, מה שעוצר אותנו מלהחליק, מה שאומר שהכוח מועבר בצורה חלקה יותר וביעילות.
גיר משמש להעברת חשמל מחלק אחד של המגונה לחלק אחר. באופניים, למשל, אלה ההילוכים (בעזרת השרשרת) שייקחו את הכוח מהדוושות לגלגל האחורי. באופן דומה, במכונית, הילוכים מעבירים חשמל מגל הארכובה (הציר מסתובב שלוקח כוח מהמנוע) לריצת ההינע מתחת למכונית שבסופו של דבר מניעה את הגלגלים. ברגע שהוא מתקלקל, הכרחי למסור אותו לטכנאי שיפוץ גירים אחרת הנהיגה תהיה מסוכנת ביותר.
בכל פעם שאתה מעביר הילוך מכוח גלגל אחד למשנהו, אתה יכול לעשות אחד משלושה דברים:
להגדיל את המהירות: אם תחבר שני הילוכים יחד ולראשון יש יותר שיניים מאשר השני (בדרך כלל זה אומר שזה גלגל גדול יותר בגודל), השני יסתובב הרבה יותר מהר כדי לעמוד בקצב. הסדר הזה אומר, שהגלגל השני הופך למהיר יותר מאשר הראשון, אבל עם פחות כוח.
להגדיל את הכוח: אם בזוג גלגלי שיניים, לגלגל השני יש יותר שיניים מאשר לראשון (כלומר, אם זה גלגל גדול יותר), הוא יהיה איטי יותר מאשר הראשון, אבל עם יותר כוח.
כיוון שינוי: כאשר שני הילוכי הרשת יחד, השני תמיד יסתובב בכיוון ההפוך מהראשון. אז אם הראשון פונה לכיוון השעון, השני יפנה נגד כיוון השעון. ניתן גם להשתמש בהילוכים במיוחד כדי להשתמש בכוח לשינוי הזווית. במכונית, למשל, ההפרש (תיבת הילוכים באמצע הסרן האחורי של מכונית כונן גלגל אחורי) הופך את ההינע ב- 90 מעלות בהיפוך הגלגלים האחוריים.
למה אנחנו צריכים הילוכים?
בואו נחשוב על מכוניות. יש במכונית תיבה שלמה של הילוכים -תיבת ההילוכים-היושבת בין גל הארכובה וההינע. אבל מה הם בעצם עושים?
מנוע מכונית מספק כוח באופן די אגרסיבי על ידי רתימת האנרגיה הנעולה בבנזין. זה עובד בצורה יעילה רק כאשר הבוכנות בצילינדרים נשאבות למעלה ולמטה במהירויות גבוהות של 10-20 פעמים בשנייה. גם כאשר הרכב פשוט עומד בצד הדרך, הבוכנות עדיין צריכות לדחוף למעלה ולמטה בערך 1000 פעמים בדקה. במילים אחרות, יש למנוע מהירות מינימאלית שבו הוא עובד הכי טוב בכוח של כ-1000 סל"ד. אבל זה יוצר בעיה מיידית, כי אם המנוע היה מחובר ישירות לגלגלים, הייתה להם מהירות מינימאלית של 1000 סל"ד כמתאים לכ -120 ק"מ / שעה נסיעה. ראה זאת בדרך אחרת, אם אתה מדליק את ההצתה ברכב כזה, הגלגלים שלך יהפכו באופן מיידי ל 75 סל"ד. נניח שאתה מניח את הרגל שלך על הדוושה וישר תגיע ל- 7000 סל"ד.
זה נשמע מרגש, אבל ישנה בעיה. נדרשת כמות מסיבית של כוח כדי לקבל מכונית נוסעת מקיפאון ומנוע שמנסה לפעול במהירות שיא, אך לא יוכל לייצר מספיק כוח כדי לעשות את זה. זו הסיבה שמכוניות צריכות תיבות הילוכים. למעשה, תיבת הילוכי מפחיתה מאוד את המהירות של המנוע אבל מגדילה אץ כוחו באותו היחס כדי לקבל מכונית נוסעת. ברגע שהמכונית נוסעת, הנהג עובר להילוך גבוה יותר. הגברת מתגי הפעלה של המנוע לביצוע מהיר והמכונית מהירה יותר.
תיבת ההילוכים משתמשת בכוחו של המנוע בדרכים שונות כדי להתאים תנאי נהיגה משתנים. הנהג משתמש במוט ההילוכים כדי לדרבן את המנוע לייצר יותר כוח או יותר מהירות, תלוי אם צריך כוח לטיפוס על גבעה, תאוצה מקיפאון, או שיש צורך במהירות טהורה.