ZF שמה לה למטרה את האוטובוסים התיירותיים כיעד בהרחבת מערך דגמי תיבות ההילוכים האוטומטיות פלנטריות.
עם גרסה של תיבת ההילוכים EcoLife הפופולרית שלה, שהותאמה לאוטובוסים תיירותיים, ZF חותרת להגדיל עוד יותר את נתח השוק שלה, כשהיא מקדמת את היתרונות של תיבת הילוכים פאוורשיפט, עם החלפות הילוכים ללא מצמד, במגוון רחב של יישומים

ZF: "EcoLife Coach היא בעלת יתרונות מיוחדים בשטח קשה או בתנועה עירונית"
ZF אותתה על גישה אגרסיבית יותר לשוק האוטובוסים לתיור עם החשיפה הרשמית של גרסה של תיבת ההילוכים האוטומטית EcoLife שלה בעלת שישה הילוכים, המותאמת במיוחד לפלח שוק זה.
היא משלימה את הגרסאות הקיימות של EcoLife שזוכות כבר לפופולריות. הן נשארות חלק מההיצע של ZF. עם זאת, הגרסה החדשה כוללת מספר שיפורים שמתאימים אותה לפלח שוק ספציפי זה.
היא זמינה גם במערך האוטובוסים האינטגרלים כדוגמת איריזר. איריזר בריטניה מסרה מספר דגמי אוטובוסים אינטגרלים i6, i6s ו-i8 המצוידים בתיבת ההילוכים EcoLife Coach.
אחד השדרוגים העיקריים שנעשו על ידי ZF הוא הגדלת מומנט הכניסה האפשרי ל-2,300 ניוטון-מטר. הדבר מאפשר ל-EcoLife Coach להתאים למנועים בתחום ההספק של 460 כ"ס, בעתיד הקרוב נראה כי נתון זה צפוי לגדול עוד ל-2,500 ניוטון-מטר.
למרות שהגרסה היחידה בשלב זה של EcoLife Coach מסוגלת להתמודד עם מומנט של 2,300 ניוטון-מטר, היא לא חייבת לעשות זאת. היא פועלת בצורה טובה לא פחות עם מנועים בעלי הספקים נמוכים יותר.
היתרונות
ב-EcoLife Coach נערכו מספר שינויים פנימיים. מצמד גישור חוזק ונעשו שינויים במשכך הפיתול, ואילו התוכנת הגיר הותאמה במיוחד לשימוש באוטובוסים תיירותיים.
שדרוג נוסף הוא במערכת הקירור. כתוצאה מכך, ניתן להשתמש במאט (ריטרדר) הראשי כל עוד יש צורך בכך בנסיעה במורד. ZF ביצעה ניסויים נרחבים בישראל ובספרד, והיא מדווחת שלא היו בעיות של התחממות יתר.
הדבר משתלב עם גידול ביעילות בלמי העזר. המאט מספק מומנט בלימה של עד 1900 ניוטון-מטר, ובהילוכים 3-6 הוא מסוגל להתמודד עם עוד 900 ניוטון-מטר של בלימת מנוע – ולהעניק כושר בלימה כולל של 2800 ניוטון-מטר.
ZF מבטיחה גם עמידות יוצאת דופן. מערך הגרסאות הנוכחי של EcoLife עבור אוטובוסים עירוניים מגיע עם חיי שירות ברמתB10 (כלומר טווח נסיעה צפוי שבו לא יהיו כשלים ביותר מ-10% מהיחידות) של 700,000 ק"מ. EcoLife Coach מגדילה נתון זה למיליון ק"מ, עם מרווחי החלפת שמן של עד 240,000 ק"מ. מלבד זאת, היא נטולת תחזוקה.
השוואה בהתאם ליישומים
תיבת ההילוכים האחרת של ZF המיועדת לאוטובוסים תיירותיים היא תיבת ההילוכים הרובוטית (AMT). הוחלפה על ידי תיבת ההילוכים TraXon בתחילת 2018, היצרן מקפיד להדגיש כי EcoLife Coach לא נועדה לבוא במקום תיבות ההילוכים AMT.
"EcoLife Coach היא הבחירה האופטימלית ביישומים שבהם המהירויות הממוצעות הן פחות מ-45 קמ"ש, שבהם האוטובוס פועל בחלק מן הזמן באזורים עירוניים, או ביישומים בהם עליו להתמודד עם טופוגרפיה קשה", אומר ד"ר יוכן וויציג, האחראי על פיתוח תיבות ההילוכים לאוטובוסים לתיור ואוטובוסים עירוניים ב-ZF .
"במהירויות נסיעה נמוכות יותר, צריכת הדלק ב EcoLife טובה יותר מאשר גירים רובוטים ATM. המנוע אינו נדרש לפעול בסל"ד גבוה יותר שבו צריכת הדלק גבוהה יותר, כדי לספק את המומנט הנדרש מהמנוע."

איריזר כבר מתקינה את EcoLife Coach, במערך אוטובוסים האינטגרלים שלה.
ד"ר וויציג הציג זוג גרפים המדגימים זאת. הם מבוססים על נהיגה עירונית בעולם האמתי, ומראים ש-EcoLife אכן שומרת על מהירויות מנוע נמוכות יותר בזמנים של ביקוש למומנט שיא (נסיעה בהילוכים נמוכים).
לדברי ZF, ביישומים שבהם אוטובוסים תיירותיים מבלים את מרבית זמנם בנסיעת שיוט תמשיך ה-AMT לספק את צריכת הדלק הטובה ביותר.
"אין כל מגבלות על השימוש ב-EcoLife Coach בכבישים מהירים לאורך כל היום, אבל במהירויות ממוצעות של מעל 45 קמ"ש, השיקול של חיסכון בדלק מטה את הכף לטובת AMT", אומר המנהל הבכיר של חטיבת כלי הרכב המסחריים, ברנד ווכטר.
תוצאות מבחן דרך
במסלול הררי באזור אלגאו, השילוב של מנוע רב עוצמה ותיבת הילוכים אוטומטית לחלוטין הוכיח את ערכו. התקדמות בתנאים אלה נעשית הרבה יותר מהר מאשר עם AMT.
תיבת הילוכים EcoLife Coach היא מוצר החדש שכולם מדברים עליו. ZF מצפה להציג אותה ליצרני OEM נוספים במהלך 2018 והיא מתמקדת במיוחד בלקוחות אסטרטגים חדשים שעד כה העדיפו לשלב תיבות משלהם (מרצדס, וולבו).
הערות
קיימים טיעונים משכנעים רבים לשימוש בתיבות הילוכים אוטומטיות במלואן באוטובוסים תיירותיים. הן מבטלות את סכנת הפגיעה ברכיבים על ידי נהגים בעלי כישורים נמוכים יותר, מקלות מאוד על ההתמודדות עם תנועה עירונית ועם טופוגרפיה קשה, והן חסונות במיוחד.
עם EcoLife Coach, מתייחסת ZF למעבר האיטי אבל בטוח של השוק למנועים המייצרים מומנט גדל והולך. מנועים בעלי מומנט גבוה בסל"ד נמוך מספקים חיסכון מעולה בדלק. יצרניות תיבות ההילוכים חייבות להתאים את עצמן לכך – ומכאן השמועה שבקרוב תוצע גרסה של 2,500 ניוטון-מטר. EcoLife מסוגלת כבר להתמודד עם 2,700 ניוטון-מטר ביישומי תחבורה מסילתית (בתחום הרכבתי).

האמירה הברורה של ZF שתיבות הילוכים אוטומטית לחלוטין אינן מתאימות לכל היישומים ראויה לאזכור והדגשה. הן אכן אינן מתאימות לכל היישומים, ותיבת ההילוכים Traxon שלה שהושקה ב 2018 מבטיחה לשדרג את תיבות ההילוכים מסוג AMT. אולם בתנועה עירונית או בשטח מאתגר, הניסויים בשבוע שעבר הפגינו כי, כמו תמיד, אין תחליף לתיבות הילוכים אוטומטיות.